Aktualności Bezpieczeństwo

Przejścia dla pieszych przez tory pomiędzy Podolanami i Strzeszynem (stan na dzień 2025.09.30)

W związku z pojawiającymi się pytaniami mieszkańców w sprawie potencjalnych przejść przez tory pomiędzy Podolanami a Strzeszynem dla pieszych i rowerzystów, zebrane zostały wszystkie informacje w tym artykule.

  1. 5 marca 2025 na zaproszenie Biura Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Miasta Poznania i  PKP PLK S.A. wzięliśmy udział w spotkaniu w sprawie przejść pieszo-rowerowych przez linie kolejową 354 pomiędzy Podolanami i Strzeszynem.
    Wynika to z prac prowadzonych przez PKP PLK S.A. nad opracowaniem dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego w ramach projektu pn.: „Dokumentacja projektowa dla Poznańskiego Węzła Kolejowego” i w związku z postulatami mieszkańców w sprawie realizacji „dzikich” przejść pieszo-rowerowych łączących Podolany ze Strzeszynem na linii kolejowej nr 354. Notatkę ze spotkania można pobrać tutaj. Zaproponowane zostały przez PKP lokalizacje na usankcjonowanie nielegalnych przejść:
      • pomiędzy ul. Morszyńską, a ul. K. Wierzyńskiego
      • pomiędzy ul. Kosowską, a aleją E. Stachury
      •  pomiędzy ul. Polanicką, a ul. Juwenalisa
      • pomiędzy ul. Wergiliusza, a ul. Rabczańską.
  2. W dniu 4 lipca 2025, na zaproszenie prezydenta Mariusza Wiśniewskiego, odbyło się spotkanie przedstawicieli Osiedla Podolany i Strzeszyn z Biurem Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Miasta. Wspólnie ustalono, iż ze względów bezpieczeństwa warto wykonać przejścia pieszo-rowerowe przez tory na linii 354, m.in. ze względu na wypadki śmiertelne na tych przejściach oraz przechodzące na „dziko” dzieci. Oba Osiedla zobowiązały się dołożyć ze swojego budżetu po 25 tys. zł na „wykonanie dokumentacji projektowej dla Poznańskiego Węzła Kolejowego na obszarze Osiedla”, pozostałe środki będą pochodziły z budżetu Miasta. 
  3. 20 lipca Osiedle Podolany podjęło uchwałę przekazująca środki na ww. cel. Osiedle Strzeszyn również podjęło podobną uchwałę.
  4. W związku z obawami mieszkańców ul. Rabczańskiej, przekazanymi przez zarządcę Wspólnoty, w dniu 16 września 2025 Rada Osiedla Podolany podjęła uchwałę (treść uchwały można pobrać tutaj), w której wskazała priorytety realizacji przejść:
    • a) Druskienicka przy planowanym przystanku,
    • b) Kosowska,
    • c) Rabczańska i Morszyńska – tutaj z zastrzeżeniem, że wnosi się o zastosowanie sygnalizacji, która nie będzie uciążliwa dla mieszkańców pobliskich domów. 
  5. Osoby i Wspólnoty chcące przekazać swoją opinię na temat projektowanych przejść przez tory prosimy o bezpośredni kontakt z Biurem Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Miasta.
Przejdź do treści